رژیم غذایی وگان بر سلامت استخوان تأثیر می گذارد

4مارس 2021- در حال حاضر، رژیم وگان به یک ترند تبدیل شده است. اینکه این نوع رژیم غذایی، چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد موضوع مطالعات علمی است. در مطالعه جدیدی از موسسه دولتی ارزیابی خطر در آلمان(BfR) ، سلامت استخوان 36 فرد دارای رژیم غذایی وگان و همچنین 36 نفر که از رژیم غذایی مختلط استفاده می کردند با سونوگرافی کمّی استخوان[1] پاشنه ی پا، مشخص شد. نتیجه ی این بررسی ها نشان داد که به طور متوسط​​، افرادی که از رژیم وگان پیروی می کنند، مقادیر سونوگرافی کمتری نسبت به گروه دیگر داشتند که نشان دهنده سلامت ضعیف تر استخوانهای این افراد است.

در این مطالعه، دانشمندان نشانگرهای زیستی را در خون و ادرار نیز تعیین کردند. این کار برای شناسایی نوترینت هایی است که ممکن است به رژیم غذایی و سلامت استخوان مرتبط باشد. از 28 پارامتر وضعیت تغذیه ای و متابولیسم استخوان، دوازده نشانگر زیستی وجود دارند که بیشترین ارتباط را با سلامت استخوان دارند به عنوان مثال، اسید آمینه لیزین و ویتامین هایA و  B6.

 نتایج نشان داد که در بیشتر موارد، ترکیب این نشانگرهای زیستی در غلظت های پایین تری در گیاهخواران وجود دارد. این می تواند یک توضیح احتمالی برای سلامتی ضعیف تر استخوان باشد.

پروفسور دکتر Andreas Hensel، رئیس BfR، گفت: یک رژیم وگان اغلب به عنوان رژیمی برای رسیدن به سلامتی در نظر گرفته می شود. با این حال، یافته های علمی ما نشان می دهد که رژیم وگان بر سلامت استخوان تأثیر منفی می گذارد.

تغذیه نقش مهمی در سلامت استخوان دارد. این موضوع در مطالعه مقطعی  " BfRخطرات و فواید رژیم وگان" بیشتر مورد بررسی قرار گرفت. 72 زن و مرد در این تحقیق شرکت کردند. سلامت استخوان همه شرکت کنندگان در استخوان پاشنه ی پا، با استفاده از سونوگرافی کمّی استخوان ارزیابی شد. اطلاعات مربوط به سن، وضعیت سیگار کشیدن، تحصیلات، شاخص توده بدنی، فعالیت بدنی و مصرف الکل نیز جمع آوری گردید.

با استفاده از یک مدل آماری، محققان توانستند الگویی از دوازده نشانگر زیستی را از میان 28 پارامتر مربوط به تغذیه و استخوان در خون یا ادرار شناسایی کنند، که نقش مهمی در سلامت استخوان دارند. مشخص گردید که در ویتامین های ترکیبیA و  B6، اسیدهای آمینه لیزین و لوسین، اسیدهای چرب امگا 3 ، سلنوپروتئینP ، ید، هورمون تحریک کننده تیروئید، کلسیم، منیزیم و پروتئینα-Klotho با سلامت استخوان ارتباط مثبت دارند. برعکس، غلظت کمتری از هورمونFGF23 ، در مقادیر بالاتر بدست آمده از سونوگرافی کمّی در این الگو مشاهده شد.

با در نظر گرفتن سایر مطالعات علمی، نتایج این تحقیق نشان می دهد که گیاهخواران مواد غذایی کمتری را که برای سلامت اسکلت بدن لازم است، مصرف می کنند. این مواد مغذی عمدتا در مواد غذایی با منشا حیوانی یافت می شوند. برای روشن شدن بیشتر این موضوع به مطالعات بیشتری نیاز است.

منبع:

Menzel, J., et al. (2021) Vegan Diet and Bone Health—Results from the Cross-Sectional RBVD Study. Nutrients. doi.org/10.3390/nu13020685.

https://www.news-medical.net/news/20210304/Vegan-diet-affects-bone-health-shows-study.aspx

 



[1]Quantitative Ultrasound-QUS